Skrivet av: fpupplandsvasby | februari 15, 2010

Betygsättning av lärare

Många är kallade, få utvalda. Många har åsikter om lärare, få vill bli en! Hur kan det komma sig kan tänka? När man pratar om lärare med folk i gemen minns de konstigt nog oftast de sämre, kanske någon gång glimrar det till med en lärare som var engagerad och snäll. En lärare är tyvärr alltmer sällan pedagog utan ägnar sin arbetstid åt mycket annat och det är definitivt inte att vara ute på Facebook, med tanke på debatten om multitasking. Lärare tar mycket av sin tid åt att bedöma huruvida eleverna uppnår målen eller inte. Om inte ska åtgärdsprogram skrivas, IUPn följas upp. När terminen närmar sig slutet kommer det jobbigaste av allt; betygsättningen. Är betygsunderlaget OK? Finns allt med? Väger styrkan upp bristen? Det som en lärare dock aldrig ska göra är att blanda in ordning och uppförande i ämnesbetyget. Tyvärr kan det förekomma! Då har man inte förstått hur betygssättningen går till.

Nu kommer besked om att Sollentuna ska införa betygsättning av lärare fr.o.m. klass 3 och att det ska finnas med i underlaget för lönesättningen. Jag tycker också som Sollentunas skolchef Peter Eriksson, att det är viktigt att man fokuserar på det som sker i klassrummet, men det kan ske på annat sätt än betygsättning av läraren, t.ex. utvärdering av arbetsområdet som eleverna själva har fått vara med om att planera. Blev det som de hade tänkt sig? Nådde de målen? Det är väldigt vanligt med snabba elevenkäter för avstämning, men det är till för lärarens själv. Man talar väldigt sällan om elevers mobbning av lärare; de kan vara ganska tuffa. Är du då en lärare som säger ifrån och får gruppen emot dig, ska det då avspegla sig i lönesättningen? Rektorerna ska själva ut i skolorna och göra regelbundna arbetsplatsbesök i klassrummen för att skapa sig en bild av klassen och lärarens samarbete. Tyvärr finns inte tillräckligt tid med det, då rektorerna oftast är upptagna med annat.   

Kristina Klempt

Annonser

Responses

  1. Hej, jag har svårt att se vad betygsättning av lärare skall ge för mervärde. Definitivt olämpligt i lönesättningssamtal. Däremot att lärare skall ha gott samarbete med sina elever är väl ganska naturligt och borde väl följas upp av deras ledare och chefer. Är det någon lärare som kan visa speciellt gott samarbete på den sidan kan det naturligtvis visa sig i lönekuvertet utan speciell betygsättning av eleverna.

  2. Mats Gerdau, riksdagsledamot (M) skriver om samma ämne på sin blogg:

    http://gerdausskolblog.blogspot.com/2010/02/skattebetalarna-forvantar-sig-en.html

  3. Utvärdera och betygsätta är helt skilda saker menar jag. Klart att eleverna kan vara med och utvärdera. Sedan är det upp till ledaren /chefen att värdera och sätta lön. Ledaren skall kunna motivera lönesättningen naturligtvis vilket kan bli svårt om man tar för stor hänsyn till en subjektiv ”betygssättning”. Betygssättningen måste väl vara hur läraren lyckas med undervisningen. Har man dåligt förhållande till eleverna och lär ut dåligt så måste det väl märkas?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: